Kierowcy mają powody do zadowolenia. Zakończyła się budowa autostrady A18 na odcinku lubuskim, co oznacza, że teraz mają do dyspozycji aż 50 km nowoczesnej i bezpiecznej trasy, łączącej granicę z Niemcami z granicą województw lubuskiego i dolnośląskiego. W połowie października, planowane jest oddanie do ruchu ostatniego z czterech fragmentów trasy do węzła Golnice (woj. dolnośląskie). Tym samym kierowcy będą mogli korzystać z 70 km autostrady A18.

Autostrada A18 na odcinku lubuskim już gotowa
fot. kadr filmu/YouTube

Zakończyła się przebudowa drogi DK18 na ponad 16-kilometrowym odcinku od Iłowej do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. GDDKiA uzyskała również pozwolenie na użytkowanie ostatnich 600 m pomiędzy mostem granicznym i węzłem Olszyna. Tym samym znienawidzona przez wielu kierowców trasa przekształciła się w nowoczesną autostradę. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, że zniknęły już słynne „najdłuższe schody Europy”, które stanowiły zmorę kierowców wjeżdżających do Polski. Teraz A18 to droga bezpieczna i komfortowa.

Ostatni, mający długość 16,2 km, lubuski odcinek autostrady oddany właśnie do użytku, rozpoczyna się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i ciągnie się do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego. Prace przy jego realizacji obejmowały wymianę zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej oraz dostosowanie drogi do przenoszenia obciążenia wynoszącego 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została zastąpiona nową betonową, a jezdnia poszerzona do 11 m. Oprócz tego przebudowane zostały węzły i skrzyżowania oraz wybudowano nowe obiekty mostowe.

Autostrada A18 na odcinku lubuskim już gotowa
Lubuski odcinek auostrady A18 został oddany do użytku – fot. Gov.pl/GDDKiA

Cała budowa autostrady A18 opierała się na technologii betonowej, gdzie zużyto ponad 142 tysiące ton betonu, co stanowi imponującą ilość, zdolną wypełnić prawie 18 basenów olimpijskich. Ponadto, do konstrukcji mostowych i nawierzchni wykorzystano 1350 ton stali oraz wbito pali o łącznej długości ponad 11 km. W celu zapewnienia najwyższej jakości prac wykonano ponad 8,5 tysiąca badań, a na budowie pracowało blisko 240 osób i około 140 jednostek sprzętowych.

Stara droga krajowa nr 18, która obecnie staje się autostradą A18, została wybudowana przez Niemców w latach 30. XX wieku i była fragmentem autostrady Berlin – Wrocław. Przebudowa jezdni południowej DK18, na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia, jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady. Pierwszym była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych, w kierunku granicy państwa w Olszynie, w latach 2004-2007.